יום שני, 21 בפברואר 2011

נהל את המנהל - עשרה עקרונות מנצחים



- "מה מתסכל אותך כמנהל?"

אחת התשובות היותר נפוצות שיוצא לי לשמוע היא: "...המנהל לא איתי", "אני קורע את עצמי, אבל מתקשה לקבל גיבוי מהמנהל..."
מתוך נסיון עם אין ספור חברות ועם כל דרגי הניהול מסתברים שני דברים, האחד, החווייה היא אוניברסלית תמצאו אותה כמעט בכל ארגון. השני, היא קורית בכל דרג, זאת חוויה אותה ניתן לשמוע מפי מנהל המשמרת, מופנית כלפי מנהל המחלקה שלו ובאותה מידה מהרמ"ח מופנית כלפי הסמנכ"ל ולא פעם מהמנכ"ל כאשר הוא מתייחס למועצת המנהלים. 
אז... בואו נשים לסיפור הזה סוף.
אחד הנושאים אותם אני מוצא כיותר חשובים בתהליכי פיתוח מנהלים הוא נושא ניהול המנהל. הפיכתו של המנהל שמעל מגורם מנוכר מרוחק ומתסכל לשותף, תומך ומנוע להצלחה.
להלן עשרה עקרונות בסיסים בעזרתם ניתן לשנות מצב, עקרונות אשר בעזרתם תוכל להפוך ממנהל מתוסכל, למנהל פורה יוצר ו... מחוייך.
  1. פעל תוך אימוץ ה'ראש' של המערכת: ככל שתוכל להציג את הרעיונות שלך ככאלה שתומכים בתוצאות ארוכות הטווח של המערכת כך תעלה הסבירות שיזכו לאוזן קשבת ומכאן גם לתמיכה.
  2. בחר לחשוב ולפעול כיוצר של פתרון ולא כמייצג של בעייה. חשוב והתנסח במונחים של אתגרים ולא של תלונות. אל תשמש כ'תיבת הגברה' של הבעיות, בזה מובטח שתעורר יותר התנגדות מאשר שיתוף פעולה. אין ספק שמתוך ההיכרות הקרובה שלך עם הסוגיות, יש לך רעיונות יצירתיים לדרכים להתמודדות. שאף להגיע אל הדרג שמעליך עם כוונים ברורים ומגובשים לפתרון. עשה 2/3מהעבודה לפני שתגיע אל הדרג שמעל.         
  3. זהה והצג את התועלות הקונקרטיות של המהלך אותו אתה מציע. ייצג לדרג הניהולי שמעל את הערך המוסף האמיתי של המהלכים אותם אתה מציע. פעל לפי העקרון של מינימום עלות, מקסימום תועלת. ככל שהתועלת שתצמח מהמהלכים אותם אתה מייצג עולה על ההשקעה הנדרשת מהדרג שמעל, כך תעלה הסבירות לזכות בתמיכה. 
  4. תקשורת, תקשורת, תקשורת! בחן והתייעץ על מהלכים אותם אתה מעוניין למנף עם הכפיפים הישירים שלך ועם השותפים שלך לעשייה. הם יעזרו לך למקד, לגבש ולהפוך כל רעיון להרבה יותר מעשי מתוך ראיית התמונה השלמה (...לרבות החלק שלהם ביצירת ההיתכנות להוציא את הרעיונות לפועל ברגע שהדבר ידרש).
  5. הפוך את המנהל שלך ליועץ, חונך ושותף לחשיבה. סביר להניח שיש למנהל שלך מה להציע מבחינת רעיונות ונקודות מבט נוספות ומנוסות יותר על הבעייה. אל תהסס לרתום את המנהל לחשיבה משותפת.
  6. נסה להקשיב בפתיחות לרעיונות שהמנהל שלך מעלה. יש סיכוי לא רע שהרעיונות אותם אתה מעלה יעברו מקצה שיפורים קצר (או ארוך). זכור, אתם מתחרים ביחד, לא האחד נגד השני. זאת הזדמנות להעמיק ולבסס את העבודה המשותפת ביניכם.
  7. זהה מראש התנגדויות וחשוב על דרכים להתמודדות איתן - הכן מבעוד מועד תשובות גם לשאלות היותר קשות ומורכבות. שום דבר לא יזוז ממילא לפני שמורכבויות אלה יקבלו מענה.
  8. היערך במונחים של יעדי מקסימום (לדוג': 'קבלת גיבוי ותמיכה מלאים של המנהל שמעלי') ומונחי מינימום (לדוג': 'שיתן לי הזדמנות להיערך ולהציג לו את הדברים מחדש ברגע שתיווצר הסיטואציה הנכונה'). כך תדע בכל עת לנהל את המשא ומתן עם המנהל שמעליך.
  9. ברגע שנזרקת מהדלת, זכור, חתול רציני יודע לחזור דרך החלון. אם הנושא חשוב לך, התעקש עליו. ברוב המקרים הדבר משתלם.
  10. כדברי הדלאי למה: "אם הפסדת דבר מה – אל תפסיד את הלקח!" נצל כל סירוב או דחייה לצורך למידה, לטובת המהלך הבא.
מתוך נסיון, אנו יודעים שאתם ודאי תרצו שגם הכפיפים שלכם יקראו את הפוסט (...ויתנהגו בהתאם).
אותו הנסיון מלמד אותנו שתרצו שגם המנהלים שלכם יקראו את הדברים.
אנא הרגישו נוח להעביר את הקישור לפוסט זה הלאה.
לאילו מכם המעוניינים להדפיס ולתלות על לוח השעם (...שלכם או של אחרים) את עשרת העקרונות, להלן הלינק עם הפורמט המרוכז של העקרונות:

בהצלחה!!!



הכותב: מאיר יעקב, מנכ"ל צוות אופטימום, יועצים לפיתוח ארגוני.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה